Az A-360-as jelzésű (korábban M-56) Lénának is nevezett 1235 km-es szövetségi autóutat, ami a Nyever folyótól egészen Jakutszkig vezet, 2006-ban a világ egyik legveszélyesebb útjává nyilvánították.

Enyhe sár


Hihetetlen, de igaz: itt valamikor helyenként műút volt: 1924-ben kezdték az építkezést, először csak a transzszibériai vasútvonalat kötötte össze az aldani aranybányákkal (683 km), 1933-ra még egy 100 km-es szakasszal bővült az út, végül 1962-ben érték el Jakutszkot.    



Az úttal a legnagyobb probléma az, hogy az örök fagy birodalmában halad, s a legtöbb helyen a szövetségi autóút nem más, mint egy hét méter szélességű földút. A leghosszabb szakaszon teljességgel hiányzik a burkolat (télen jakut aszfalt, vagyis jég borítja az utat, ilyenkor, ahogy a mellékelt videó mutatja, még Ikarusszal is járható a vidék), s az olvadás (május-június), belvíz, valamint heves esőzések idején (július-augusztus) az olyan elpusztíthatatlannak gondolt szovjet vasak is elsüllyednek a sártengerben, mint a ZIL, az Ural, vagy a KRAZ. Amennyiben fogytán az üzemanyag, a felkészületlen utazókat a fagy- és az éhhalál is fenyegetheti: nem egy roncsot találunk az út mentén, az elakadtak végső esetben a járművet gyújtják fel a mentőcsapat (általában buldózerek és egyéb lánctalpas alkalmatosságok) megérkezéséig. Arra is többször volt már példa, hogy teherautók vezetői öngyilkosok lettek, mert a több millió rubel értékű árú a lassú előrehaladás miatt nyáron megromlott.

Gödör


Aszfaltozott részeket csak néhány helyen találunk: Tinda, Nyerjungri és Aldan környékén. Érdekes módon itt történik a legtöbb baleset, amit általában azzal magyaráznak, hogy az off-road viszonyok után lanyhul a sofőrök figyelme. Nyáron személyautóval és mikrobusszal átlagban 23-26 óra alatt teszik meg a Nyerjungri és Jakutszk közötti 780 km-t.
Ugyancsak problémát jelent, hogy még mindig nem építették meg a Lénán átívelő hidat, nyáron komppal járnak, télen (vagyis decembertől áprilisig) a folyó jegén közlekednek, míg jégzajlás idején a légpárnás hajókon túl a légi közlekedés az egyetlen járható út.


Az út egy részének az amortizálódását gyakran az egykori vasútépítési munkálatokkal hozzák összefüggésbe: az építőanyagokat ideszállító teherautók sokasága és súlya alatt az út minősége igen hamar megromlott, s újra a mocsár lett az úr. Mindezek ellenére a mai napig ez az egyetlen út, amelyen elérhetik Jakutszkot a köztársaság déli részén élők, mindenki azt várja már, mikor fogja elérni végre Jakutszkot a vasút.

Burkolat


Jelenleg komoly ráfordításokat igénylő felújítás folyik az egyik legrázósabb, 30 km-es (a 93-as és a 123-as kilométer közötti) szakaszon, ez azonban messze nem jelenti a probléma végleges megoldását.

A magyar ipar remeke még itt is helytállt

További klasszikus képek az útról

Csatlakozz hozzánk a facebook-oldalunkon, további érdekességeket, képeket, filmeket találsz.