A festő megkívánt egy nőt,

Egy ünnepelt énekesnőt.

Ki mindig a szívről dalolt,

A rózsa a kedvence volt.

 

Énekelhettük együtt Csongrádi Katával 1983-ban a Millió rózsaszál című dalt, aminek eredetijét Alla Pugacsova, az orosz pop állócsillaga adta elő. Emlékszem, ahogy tizenhárom évesen megbabonázva néztem egy orosz kisváros presszójában, vagy inkább kávézójában, ahogy az akkor észbontóan high-technek számító fényorgona égői villogtak a dal ritmusára. Nem értettem pontosan a sztorit, de az nyilvánvaló volt, hogy valami nagy, szomorú szerelemről van szó. Romantikus dallam, szentimentális stílus, barokkos előadás. Alla Pugacsova addigra már majdnem húsz éve befutott énekesnő volt a Szovjetunióban. Ő az orosz Tina Turner… Na, nem elsősorban kvalitását vagy stílusát illetően gondolom a hasonlatot. 

 

A dal: http://www.youtube.com/watch?v=qDA2IgEzKrI&feature=related

(Magyarul Csongrádi Kata előadásában:

http://www.youtube.com/watch?v=_qTWQdqamVo)

Közvélemény kutattam, aminek hihetetlen eredménye, hogy tíz magyar emberből négy nem hallott Alla Pugacsováról. Ők inkább balerinát, vagy költőnőt képzeltek a név mögé. Pedig meg voltam győződve, hogy Pugacsova kikerülhetetlen előadója az (orosz) zenei életnek. Nem azért, mintha borsózna az ember bőre miközben hallgatja dalait, hanem mert a volt Szovjetunió ikonikus figurája. Több évtizede szinte változatlan külsővel (mondom, hogy szinte) és töretlen sikerrel szerepel. Számos kitüntetést kapott, még magától Borisz Jelcintől is. Mivel 2009-ben visszavonulót fújt, napjainkban elsősorban üzletasszonyként és közéleti személyiségként van jelen. Van saját rádióállomása, róla elnevezett cipőlánca és parfümje, valamint coo-producere egy híres tehetségkutató műsornak.  Maximálisan lépést tart a világ trendjeivel, mind a plasztikát, mind a fiatal férjet illetően. Ez utóbbiban simán lepipálja Demi Moore-t, hiszen jelenlegi férje, a tehetséges, fiatal komikus és műsorvezető (ő az orosz Till Attila) Maxim Galkin huszonhét évvel fiatalabb nála. És merthogy az oroszokhoz időbeli csúszással jutnak el a trendek, viszont ha eljutnak, akkor aztán rendesen eltúlozzák őket, az előbb említett frigyhez még egy kis pletyka tartozik. Miszerint ez a sármos, vicces, slágfertig fiatalember inkább vonzódik saját neméhez. Mindegy is, a fő, hogy ez is jót tesz mindkettejük karrierjének.

Pugacsova egyébként nem először karol fel fiatal pályakezdőt, számos férje közül az egyik, a szangvinikus orosz Karel Gott, Philipp Kirkorov. Róla nemrég azt olvastam, hogy egy műsor próbája közben csúnyán leütött és megrugdosott egy fiatal szerkesztőnőt, aki valamilyen korrekciót kért tőle. (Talán ez egy picivel több is, mint szangvinizmus.)

Leszámítva ezeket a súlyos - néha terhes, néha ijesztő, néha mindent elsöprő, magával ragadó - szenvedélyeket, amik oly jellemzőek az orosz karakterre (a művészekre pláne, akik minden pénzüket képesek rózsává tenni egy szerelemért, legalábbis a dalban), a fiatalabb Alla és egykori exe, Philipp, lehetnének az orosz Balázs Klári-Korda György énekes házaspár. Na és őket aztán már tényleg mindenki ismeri!

   

Végülis bárkihez hasonlíthatom Alla Pugacsovát, hiszen nem különösebben szép, nem is különösebben tehetséges, de van benne valami amitől Oroszország emblematikus alakjává tudott válni. És aki közelebb akar kerülni az oroszsághoz, az nem kerülheti ki őt. Személyében és életművén keresztül közelebb kerülhetünk az erős, mégis oltalmat igénylő orosz nőhöz, a romantikus, szenvedélyes, gyakran túlzó, de mindenképpen meghatóan őszinte orosz lélekhez.