Ezt többek között elmondhatta magáról Adolphe Kégresse, francia mérnök és feltaláló, aki hosszú ideig Oroszországban élt, s feltalálta a hernyótalpasított autót, nagy szolgálatot téve az olykor járhatatlan orosz utakra tévedőknek.


Kégresse 1879-ben született, 1904-ben már a cári garázs beszállítójának számító Lesszner autóüzemben dolgozik. Amikor Orlov herceg épp beszerző körútján járt, megtetszett neki az ifjú mérnök, akit meg is hívott a carszkoje szeloi cári garázs technikai igazgatói posztjára. Kezdetben az említett Orlov herceg saját feladatának tekintette a cár fuvarozását, viszont az autók számának ugrásával nem láthatott el egyedül minden sofőri teendőt, így Kégresse-re bízták II. Miklós szállítását, igaz, az első hónapban elővigyázatosságból ott ült mellette Orlov herceg is.

A cári kedvenc: Delaunay-Belleville "Sa Majeste le Tzar"

Ugyancsak egy cári Delaunay-Belleville szvasztikával (!) az orrán


Kégresse főgarázsnokként a korszak legjobb autóit szerezte be a cári udvarnak: Rolls-Royce, Vauxhall, Mercedes, Fiat, Paccard, Ford, Renault, Peugeot is volt a flottában – hisz nemigen kellett összehúzni a bagariát. A cár kedvence a francia Delaunay Belleville volt. Persze azért orosz paripák is kerültek az udvarhoz: egyebek mellett Lesszner és Russzo-Balt.

Lesszner 28/32



Idővel kibővült az egykori garázs, s szinte egy egész üzem lett: létrehoztak egy sofőriskolát, akiket kvázi szerelőnek és testőrnek is kiképeztek. A személyzet, ami 1908-ban csak 26-főt számlált, öt év múlva már több mint 80-ra duzzadt.

Russzo-Balt K 12-20


Kégresse közben a helyi klimatikus és útviszonyokat is figyelembe véve próbált újításokat eszközölni. 1906. és 1916. között kísérleti célból hernyótalpasítottak egy Mercedest, egy Packardot és egy Russzo-Baltot is: az első kerekek alá sítalp került, míg hátra gumiból hernyótalp, de készült lánctalpas változat is, amelyek után 1914. május 31-én szabadalmat is kapott.

Az első kísérleti modell


II. Miklós is elégedett volt alkalmazottjával, így írt: „1917. január 15. Carszkoje Szelo. Két órakor elindultunk a gyerekekkel Pulkovoba Kégresse hómotorjain, különböző árkokon haladtunk keresztül, leereszkedtünk a hegyen, átvágtunk a mezőkön és a mocsarakon a Gatcsinszkoje sossze mentén, majd Babolovon keresztül visszajöttünk. A nagy hó ellenére sehol sem ragadtunk el.”

Ez már egy -Packard SIX 3-38


A világháború idején Kégresse-t felkérték a további hadicélokra történő tökéletesítésre, melynek során több személy és teherautót is elláttak a Kégresse-féle rendszerrel.

Mercedes 14-30


A februári forradalmat, majd a cár lemondását követően Kégresse Finnországon keresztül elhagyta Oroszországot (autón), s hazájába távozott, ahol a Citroënnél állt csatasorba. Munkáját az egész világon, így a későbbi Szovjetunióban is továbbfejlesztették. Sőt, már 1919-ben a petrográdi Putyilov gyárban átalakítottak Lenin számára egy Rolls-Royce Silver Ghost-ot, ami a mai napig megtekinthető a gorki Lenin Múzeumban.   

Lenin szánkója